Jak stworzyć księga jakości hotelu

Manual-de-calidad-hotel

Księga jakości hotelu jest rodzajem niezbędnego przewodnika, w którym jasno określone jest, co robi się w poszczególnych zadaniach, które są realizowane.

Co to jest księga jakości hotelu?

Kiedy mówimy o księdze jakości, mamy na myśli dokument, w którym zapisany jest sposób funkcjonowania systemu zarządzania jakością w firmie. Zapis ten ma na celu zapewnienie, że przedsiębiorstwo spełnia wymagania jakościowe przy produkcji swoich wyrobów. W hotelowej księdze jakości wyjaśnione zostaną procesy, polityki, zakresy i środki, które zostały ustanowione w firmie, aby skutecznie wdrożyć system zarządzania i osiągnąć wyznaczone cele biznesowe.

Przestrzegane są przy tym wytyczne zawarte w normie ISO 9001. Długość podręcznika zależy od wielkości i złożoności Państwa hotelu. Ponadto, podręcznik jakości powinien być dostępny dla każdego, np. pracowników, klientów, dostawców, audytorów i innych osób, które chcą wiedzieć, jakie są standardy jakościowe firmy. Dlatego też, w pewnych kontekstach, dokument ten może nawet stanowić część twojego brandingu.

Zalety hotelowej księgi jakości

Księga jakości hotelu

Od 2015 roku norma ISO 9001 przewiduje, że stosowanie księgi jakości w firmach nie jest obowiązkowe. Jednak dla każdego przedsiębiorstwa hotelarskiego posiadanie jej jest bardzo wygodne, ze względu na liczne zalety, które oferuje. Wśród nich są:

  • Pozwala pracownikom i innym osobom zaangażowanym w rozwój wspólnej działalności hotelu na poznanie i spełnienie wymagań prawnych.
  • Ułatwia poznanie wszystkich procesów wewnętrznych przedsiębiorstwa, co czyni pracę bardziej wartościową.
  • Dokładne określenie procedur jakościowych sprawia, że świadczenie usług jest jednolite i wysoce satysfakcjonujące.
  • Pozwala na większą kontrolę nad wszystkimi procesami, dzięki czemu można natychmiast rozpoznać pojawiające się potencjalne niepowodzenia.
  • Księga jakości ustala wytyczne, których należy przestrzegać w zakresie efektywności i wydajności, co wpływa na optymalizację wyników.
  • Pozwala firmie hotelarskiej określić poziom jakości, jaki posiada oraz stworzyć podstawy do ciągłego podnoszenia jakości dla swojej placówki.
  • Podniesienie standardów jakościowych wpłynie również na zwiększenie zadowolenia klientów i zmniejszenie kosztów odszkodowań za złą obsługę.

Krótko mówiąc, stosowanie podręcznika jakości zwiększa zaufanie do usług świadczonych przez twój hotel.

Cele podręcznika jakości hotelu

Instrukcja jakości hotelu spełnia wiele korzystnych celów dla każdego przedsiębiorstwa. Należą do nich następujące:

  • Aby konkretnie opisać działanie systemów zarządzania w hotelu.
  • Ukierunkowaniepersonelu na przestrzeganie procesów systemu zarządzania jakością.
  • Ułatwienie przeglądu i analizy opracowanych procedur.
  • Monitorować planowany wzrost systemów zarządzania jakością.
  • Dostarczanie informacji o firmie, aby pracownicy mogli do nich sięgać w celu wyjaśnienia wątpliwości ograniczających ich efektywność.
  • Zminimalizowanie problemów komunikacyjnych w organizacji, co przyczynia się do lepszego przepływu zadań, a tym samym wzrostu rentowności.
  • Daje nowym pracownikom wgląd w cele jakościowe firmy, co daje im większą pewność siebie przy wykonywaniu czynności po raz pierwszy.
  • Ułatwia procesy w czasie audytu, ponieważ wszystkie procesy i operacje są wcześniej ustalone.

jak zbudowana jest księga jakości?

Jeśli już zdecydowałeś się na stworzenie księgi jakości dla hotelu, pamiętaj, że powinna ona zawierać następujące elementy:

WprowadzenieWprowadza i wiąże opracowanie księgi z informacjami o firmie.
Prezentacja firmyZamieszczasz informacje o firmie, takie jak nazwa hotelu, sektor produkcji, wartości firmy, adres i inne informacje identyfikacyjne.
Spis treściTo jest spis treści pokazujący sekcje składające się na podręcznik.
Informacje o podręczniku jakościNależy dodać datę powstania księgi, sposób wprowadzania poprawek oraz certyfikaty zatwierdzenia.
ZakresWskazuje się w niej, które działy firmy podlegają normom ustanowionym przez system zarządzania jakością oraz wskazuje się cele jakościowe hotelu.
Normy prawnePodstawy prawne, na których opiera się instrukcja.
DokumentyDotyczy to wszystkich tych dokumentów, które nadają ważność instrukcji, ponieważ akredytują certyfikację normy ISO 9001.
Opis firmy i stanowiska, za które jest ona odpowiedzialnaOdzwierciedla schemat organizacyjny hotelu oraz funkcje lub relacje pomiędzy poszczególnymi działami w zakresie jakości.
Polityka jakości przedsiębiorstwaOdnosi się do wytycznych, którymi kieruje się firma w celu spełnienia standardów normy. Wskazuje ona, co firma zamierza zrobić, jak zamierza to zrobić, kto jest odpowiedzialny za jej realizację oraz cele jakościowe, do których dąży.
System zarządzania jakościąWyjaśnia wybrany system zarządzania jakością i jego wdrożenie w firmie.
Produkcja wyrobu lub usługiW tej części przedstawiono sposób planowania, zakupów u dostawców, relacji z klientami, stosowanych narzędzi kontroli jakości itp.
Pomiar i kontrola polityki jakościOkreśla sposób monitorowania stosowania polityki jakości oraz działania mające na celu korygowanie ewentualnych nieprawidłowości i analizę tych danych.

Dowiedz się znacznie więcej o innych powiązanych terminach w naszym Słowniku gastronomii i hotelarstwa.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest księga jakości hotelu?

Dokument, w którym wyjaśniasz proces, politykę, zakresy i środki, które zostały ustanowione w Twojej firmie, aby skutecznie realizować system zarządzania i osiągnąć wyznaczone cele biznesowe.

Czy posiadanie przez hotel księgi jakości jest obowiązkowe?

Nie do końca. Norma ISO 9001 przewiduje, że stosowanie podręcznika jakości nie jest obowiązkowe dla firm. Jednak dla każdej firmy hotelarskiej posiadanie jej jest bardzo wygodne, ze względu na wiele korzyści, które oferuje.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PODSTAWOWE INFORMACJE O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH

Przeznaczenie: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Prawa: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Odbiorcy: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitymizacja: Consentimiento del interesado.

Odpowiedzialny: Envalia Group, S.L.

Informacje dodatkowe: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Monouso Blog
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.